• darkblurbg
  • darkblurbg

Gezonde omzet stijgt na verbouwing op Hageveld College

Published: 16-05-2018

Eerder dit jaar is de Vital4Skool locatie op het Hageveld College volledig verbouwd. Van de opvallende kleuren rood/geel kreeg de uitgifte een echte “make-over” naar duurzaam hout met fris groen/wit met grijs, de huisstijl van Vital4Skool. Bij de verbouwing is de routing in het bereiding gedeelte zo gemaakt, dat de medewerkers efficiënt kunnen werken en er veel aandacht is voor het bereiden van verse producten.

Eerder dit jaar is de Vital4Skool locatie op het Hageveld College volledig verbouwd. Van de opvallende kleuren rood/geel kreeg de uitgifte een echte “make-over” naar duurzaam hout met fris groen/wit met grijs, de huisstijl van Vital4Skool. Bij de verbouwing is de routing in het bereiding gedeelte zo gemaakt, dat de medewerkers efficiënt kunnen werken en er veel aandacht is voor het bereiden van verse producten. Middels frontcooking kan de medewerker snel schakelen tussen het bedienen van de gast en het vers en lekker bereiden van de producten in het zicht. De hele balie wordt beschouwd als looproute, en is dus voorzien van betere keuzes, met de kassa als eindstation. Zo werd ook een nieuwe vitrine in de counter gebouwd. Deze inbouw geeft de mogelijkheid om meer versproducten aan de leerlingen te tonen, zodat zij worden gestimuleerd om een verantwoorde keuze te maken. Bij Vital4Skool bestaat het zichtbare aanbod voor minimaal tachtig procent uit betere keuze-producten. Rondom de kassa is dit aandeel honderd procent. Bovendien is er een tweede kassa bij gekomen met, natuurlijk, een pin. Op deze manier kunnen de gasten sneller worden geholpen en wordt de wachttijd korter. Nu de kantine alweer een paar maanden op volle toeren draait, spraken wij met ondernemers Marion en Gerard Verhoef over de verbouwing. Wat vinden zij van de nieuwe indeling en uitstraling? En nog belangrijker: verkopen ze nu ook meer gezonde producten waardoor hun omzet verder stijgt? Want daar draait het immers allemaal om.

Stijging in gezonde omzet

“We merken dat steeds meer leerlingen hun lunch bij ons komen halen en daar zijn we heel blij mee”, aldus Marion Verhoef. “We zorgen ervoor dat de vitrine altijd vol ligt, zodat er voor iedere leerling iets bij ligt wat hij lekker vindt én zodat we eigenlijk nooit ‘nee’ hoeven te verkopen.” Gerard Verhoef vult haar aan: “Niet alleen merken we dat er méér leerlingen naar onze kantine komen, we merken ook dat de bestedingen van deze leerlingen stijgen. Waar zij voorheen alleen even snel een broodje haalden, kopen ze daar nu steeds vaker iets drinken of bijvoorbeeld fruit bij. Dat is echt een voordeel van de nieuwe vitrine in de counter: niet alleen de broodjes, maar ook de yoghurt en andere tussendoortjes als fruit en salades kunnen we op een mooiere wijze aan onze gasten presenteren.”

Watertappunt

Niet nieuw, maar wel belangrijk is het watertappunt naast de counter. Het Voedingscentrum en JOGG geven in hun Richtlijnen en Akkoord aan dat het drinken van water belangrijk is en gestimuleerd dient te worden. Het tappunt naast de counter biedt leerlingen de mogelijkheid gratis en eenvoudig water te tappen. Op deze wijze stimuleert Vital4Skool in samenwerking met het Hageveld College het drinken van water bij jongeren.

 

De Formule Vital4Skool houdt zich aan de Richtlijnen Gezondere Kantines voor scholen. Daarbij wordt gestreefd naar niveau Goud. Ook de locatie op het Hageveld College voldoet, met haar assortiment én de presentatie van producten, aan dit niveau.