• darkblurbg
  • darkblurbg

Leerlingen St Michael College bedenken ve-GO burger

Published: 26-02-2019

Op 25 februari lanceerde Vital4Skool de ve-GO burger, een vegetarische burger bedacht door leerlingen Pim, Koen en Lana van St Michael College in Zaandam. De burger volgde uit een wedstrijd van het Technasium, een opleiding met een focus op onderzoek en ontwerpen.

De Technasium-wedstrijd

Begin dit jaar startten leerlingen van het St Michael College met de Technasium-opdracht: bedenk een gezond product voor Vital4Skool. Ruim 200 leerlingen deden mee. Er werd als eerste stap marktonderzoek uitgevoerd. Hierbij werd gekeken naar wat de leerlingen op school een lekker product zouden vinden dat ook gezond was.

Na het onderzoek deden de leerlingen smaaktesten. Want een product mag dan in theorie gezond en lekker zijn, in de praktijk proeven blijft toch een must. Naast smaak speelde marketing en prijsstelling een rol. Vragen zoals welke promotiemiddelen in te zetten en hoe duur het product zou worden kwamen op.

Het product moest aan verschillende eisen voldoen om ervoor te zorgen dat het in de gezonde schoolkantine van Vital4Skool kon worden geplaatst. De belangrijkste pijler: het product moest voldoen aan de richtlijnen van het Voedingscentrum. Ook moest het verkoopbaar zijn onder de leerlingen van de eigen school.

De Vital4Skool ve-GO burger

Verschillende groepen kwamen met mooie ideeën. De duidelijke winnaars bleken Koen, Lana en Pim met hun ve-GO burger. De ve-GO burger is een vegetarische burger met groentegarnering en een beetje saus op een bruin broodje. ‘Thuis eten we ook wel eens een vegetarische burger. Zo zijn we op het idee gekomen om een eigen vegetarische burger te ontwikkelen voor onze schoolkantine,’ aldus Pim.

De kers op de taart was dat de burger niet slechts in theorie werd bedacht, maar dat deze ook echt in de Vital4Skool-kantine verkocht zou worden. De leerlingen kwamen samen met Vital4Skool om verschillende soorten burgers te proeven. ‘Hij lijkt op een echte hamburger en smaakt ook zo,’ zegt Koen. ‘Dat is wat de doelgroep wil. We willen wel gezond eten maar het moet er wel lekker uit zien. Het lijkt op een fastfood burger en dan is het goed. Zo eten ze toch gezond en denken dat het fastfood is.’