Als VITAL voelen wij ons verantwoordelijk voor het welbevinden van onze gasten, zoals medewerkers en studenten. We bieden persoonlijke benadering in een eigentijdse horecaomgeving, die aansluit op de laatste trends en ontwikkelingen in food én de doelgroepen binnen scholen. In de leeftijd 12 tot 18 jaar gebeurt er veel. De ontwikkeling naar zelfstandigheid draait op volle toeren en het opleggen van regels werkt vaak averechts. Naast het aanbieden van een gezond assortiment bewegen we onze gasten ook in bredere zin richting gezond gedrag.
Om een gezonde leefstijl te bevorderen ondernemen we binnen Vital de volgende stappen
Per locatie hebben we een nudgingplan opgesteld, waarin we samen uitwerken hoe we, door het optimaliseren van de routing, slim gebruik maken van kijklijnen (ooghoogte), het prominent plaatsen van gezonde producten en het maken van gezonde keuzes bevorderen. Het bewegen van onze gasten richting gezond gedrag (nudging) is onderdeel van de richtlijn Eetomgevingen voor scholen. Al onze counters zijn opgebouwd volgens de principes van deze richtlijn, waarbij we rekening houden met kijklijnen, hotspots en een gezond assortiment impulsaankopen. Onder nudging vallen ook onze uitingen zoals storytelling, de verschillende Choices en onze VITAL-deals.
De VITAL-deals zijn altijd voor 100% gezond en aantrekkelijk geprijsd. Aan de VITAL-deals is een loyaliteitsprogramma gekoppeld, waarbij gespaard kan worden voor een gratis gezond product, een sportactiviteit of een korting.
Gasten zien in één oogopslag welke producten gezond zijn volgens de richtlijn Eetomgevingen voor scholen door ze te markeren als Healthy Choice. Het toevoegen van zorgvuldig geselecteerde Guilty Choices bevordert het (leren) vinden van de juiste balans en houdt de studenten uit de omliggende (fastfood) aanbieders en supermarkten.
Samen onderzoeken we welke gezonde producten door een actief prijsbeleid lager geprijsd kunnen worden.
We bevorderen de waterconsumptie en dringen het gebruik van plastic flesjes terug door samen met elke locatie een passende oplossing uit te werken (bijvoorbeeld KRNWTR+) voor het gratis verstrekken van water in de directe omgeving van de outlets.
We sturen actief op suikerreductie door ons assortiment aan te passen. Een aanpassing van het frisdrankassortiment op de locaties van het ROCvA-F leverde in 2019 bijvoorbeeld een reductie van 8.429 kg suikerinname op ten opzichte van 2017.(!!)
Al onze vendingautomaten zijn gevuld met een Gouden assortiment (80% gezond) waarbij we slim gebruik maken van kijkhoogtes (gezond op ooghoogte, minst gezond op kniehoogte of nog lager).
Ook geven we invulling aan de duurzaamheidsvisie van VITAL. Binnen deze kernwaarde zijn voedselverspilling, seizoensgebonden, duurzame en lokale producten en het meenemen van onze gasten in dit gedachtengoed de onderdelen waar we ons op richten. Focus op voedselverspilling start voor VITAL al bij de inkoop. We voorkomen voedselverspilling door producten van ‘kop tot staart’ te gebruiken en hergebruiken reststromen. We beperken het aantal ingrediënten in onze recepturen en sturen zo actief op het beperken van de foodwaste. Ons doel is om in 2030 geen afval meer te hebben, 60% van ons assortiment duurzaam in te vullen en een CO2 neutrale lunch te realiseren.
Onze gasten krijgen inzicht in duurzaamheid door middel van storytelling in en om de uitgifte. Gen Z is visueel ingesteld, daar passen we de storytelling op aan. Geen ellenlange verhalen, maar korte informerende statements die we ook delen via onze socials.
Op al onze locaties bieden we, actief, producten aan met één of meerdere duurzaamheidskenmerken zoals MSC of ASC gecertificeerde vis, Fairtrade, biologisch of UTZ. We schenken uitsluitend koffie van Lavazza, een koffiemerk dat in de top 10 staat van de Forbes Global Reputation Index.
VITAL heeft al 13 jaar een samenwerking met VHC. Met Voedsel Verbindt en BoerenJongens van VHC ontsluiten we een groot assortiment van duurzame lokale producten die we direct op kunnen nemen in onze inkooplijsten
Met het St. Michael College in Zaandam werken we al jaren samen aan het vormen van lesprogramma’s. Elk project heeft een eigen doel (bijv. gezond product) en leerlingen werken die uit. Het resultaat wordt beoordeeld op verschillende onderdelen zoals smaak, ingrediënten en receptuur, kostprijs, verpakking en marketing.