Vital4Skool is een bewezen succesvol Schoolkantine-concept, dat bijdraagt aan een gezondere leefomgeving voor leerlingen en medewerkers op scholen”, verklaart Markwat. Het concept is inmiddels actief op circa 40 locaties. “Met name zijn wij aanwezig op het voortgezet onderwijs waar wij het eten en drinken verzorgen voor leerlingen en docenten. Maar sinds 1 januari van dit jaar geven wij middels aanbesteding invulling aan de catering op het ROC van Amsterdam. Daar verzorgen wij nu de totale catering op zeven locaties met in totaal ruim 16.000 gasten. Gaaf”, glundert Markwat. Hij denkt dat de nominatie te danken is aan drie pijlers. “Kijk, de formule op zichzelf is uniek en dient een maatschappelijk doel. Schoolkantines staan over het algemeen niet bekend om lekker vers en gezond eten. Suikerrijk voedsel en louter saucijzenbroodjes en kroketten voeren soms de boventoon. Jongeren worden zo te makkelijk verleid tot ongezonde keuzes en daarmee kun je niet presteren op school. Daarin hebben wij met ons concept verandering in gebracht, met een gezond maar bovenal ook lekker aanbod.” Vital4Skool werkt hiervoor samen met scholen, leerlingen en ouders, maar ook instanties als het Voedingscentrum en Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG). “Uiteindelijk is een verantwoord en eerlijk schoolcateringconcept ontstaan dat continu wordt getoetst en aangepast aan alle richtlijnen van het Voedingscentrum”, zegt Markwat.

"Belangrijk onderdeel van het succes is ook het franchisemodel", zegt hij verder. “We werken nauw en intensief samen, op basis van vertrouwen, transparantie en een eerlijk franchisemodel. Onze manier van samenwerken zou je kunnen typeren als een soort soft-franchisemodel, waarbij de ondernemer ook echt in zijn kracht kan ondernemen. We stoppen hem of haar niet in een one-size-fits-all keurslijf.” Bij Vital4Skool hanteren ze volgens de directeur verder een eerlijke fee, geven ze veel ondersteuning en is het verdienmodel goed waarbij de ondernemer kan groeien en meer vestigingen kan gaan invullen. “Dat wordt gewaardeerd, de loyaliteit is enorm groot. Ook bij onze andere formules, we hebben immers 125 franchisevestigingen in drie formules.

De sfeer en verhouding met en tussen franchiseondernemers is gewoon heel erg fijn en respectvol. Vrijwel nooit nemen we afscheid en uitdagingen delen we met elkaar. Het is enorm hard werken, maar ook de voldoening is groot. Zojuist was ik bezig om voorbereidingen te treffen voor onze trendtour naar het buitenland. We creëren daarmee discussies, inspiratie, onderlinge kennisoverdracht en draagvlak. Daarbij kan ik rekenen op meer dan vijftig deelnemers, fantastisch toch.” Niet in de laatste plaats is volgens Markwat het succes van de nominatie voor de NFV Franchise Trofee te danken aan zijn eigen inzet om de franchisesector te behoeden voor de negatieve ontwikkelingen van de afgelopen jaren. “De negatieve uitlatingen in de media, de ontwikkelingen met betrekking tot de Nederlandse Franchise Code en de moeilijke periode rond de Nederlandse Franchise Vereniging hebben enorme impact gehad op het franchisemodel. Ik heb me de afgelopen jaren buitengewoon ingespannen om in de politiek en de sector de opinie te veranderen en getracht om met een select gezelschap de koers te wijzigen. De implementatie van de NFC, en de uitvoering ervan, zou voor zowel franchisegevers als voor franchisenemers tot onzekerheid en onduidelijkheid leiden en verhoudingen op scherp zetten. Zeker voor de kleinere soft franchiseformules was een tegengeluid van groot belang. En ja, dan moet je soms je kop boven het maaiveld uitsteken en je hard maken voor de belangen. Dat doe ik dan. Dat kost tijd en energie, maar je krijgt er veel voor terug. Want zie nu, een nominatie. Super tof.”